”Potetgull” – en het potatis och ett degenererat varumärke?

Inom kort möts Maarud, tillverkaren av ”Potetgull” och Orkla i den norska hovrätten. Frågan gäller – vem ska få ha ordet ”potetgull” på påsarna? 

Fenomenet och utvecklingen där varumärken blir degenererade finns i många länder och håller sig heller inte inom landsgränserna. Men vad blir följden av att ett varumärke är så etablerat att många använder det som benämning på en vara eller tjänst oavsett varumärkesskydd? Och vad händer  när konkurrenter vill använda det på i sin marknadsföring?

Parkett, thermos, Eau-de-Cologne, dynamit, grammofon och plexiglas. Det finns många exempel på degenererade varumärken även om merparten än så länge tillhör äldre kategorier av ord som den yngre generationen idag inte nödvändigtvis ens kopplar ihop med det ursprungliga varumärket som gett upphov till ordet eller uttrycket. 

”Potetgull” är ett typiskt exempel på hur ett ord som från början är ett varumärke riskerar att ha degenererats. Idag används ordet av många norrmän som allmän beteckning för chips. 

Och striden har verkligen blivit en het potatis och fått stor uppmärksamhet i vårt grannland i väst där ordföranden i det norska Språkrådet, Åse Wetås, gett sig in i debatten i en krönikaHennes resonemang är att ordböcker i grunden inte ska censureras eller anpassas efter företagens ekonomiska intressen som när ord som ”potetgull” på samma sätt som ”termos” och ”googla” har blivit allmänna begrepp.

Företaget Maarud har använt namnet ”Potetgull” i 80 år och vill därför ha ensamrätt och registrera det som varumärke. Tidigare har tingsrätten gett stöd åt Orkla: registreringen av varumärket bedömdes som ogiltig. Nu har Maarud överklagat tingsrättens beslut och företagen gör nu upp i norska hovrätten om hur ”potetgull” får användas.

Varumärken i sig är ofta en av de viktigaste tillgångarna för både företag och organisationer och en noga övervägd varumärkesstrategi är avgörande. Genom varumärkesskyddet skapas en ensamrätt som i princip kan gälla hur länge som helst.

Erik Esaiasson, advokat hos Gulliksson, och specialiserad på immaterialrätt och avtalsrätt:

”Ett varumärke måste kontinuerligt användas på rätt sätt för att varumärkesskyddet inte ska riskera att falla, oavsett om det är registrerat eller inte. Varumärkesregistreringar kan hävas om innehavaren under en längre tid underlåter att använda varumärket såsom det registrerats. Innehavaren måste dessutom vara aktiv i förhållande till marknadens och konsumenternas felaktiga användning av varumärket. Så fort varumärket på grund av innehavarens passivitet eller handlande blir en allmän beteckning för den aktuella varan eller tjänsten kan registreringen utmanas och hävas. Med tanke på de betydande värden som ligger i varumärkena idag är behovet av strategi och varumärkesvårdande arbete extremt viktigt. Risken är särskilt stor i förhållande till populära varumärken för helt nya produkter eller tjänster”.

Gulliksson hanterar allt som rör strategi, skydd och upprätthållande av varumärken. Från idé till registrering och det kontinuerliga arbetet därefter som krävs för att få och behålla varumärkesskydd. Läs gärna mer om vad Gulliksson kan erbjuda inom immaterialrätt.