Varumärkesstrategier – Rätt sak på rätt plats
Ett varumärke är ofta en av de viktigaste tillgångarna ett företag har, eftersom det signalerar vem som står bakom en viss produkt. När man ställs inför uppgiften att söka varumärkesskydd så är det dock lätt att tänka att det antingen är jätteenkelt eller jättesvårt. Båda synsätten leder ofta till olika problem. Går det för fort och ogenomtänkt kan det resultera i dåliga varu- och tjänsteförteckningar, val av fel länder, eller ansökningar som lämnas in för sent eller för tidigt. Känns det istället övermäktigt att ta fram en varumärkesstrategi kan det leda till handlingsförlamning och att man undviker att söka skydd överhuvudtaget på viktiga marknader. Det säger sig självt att det sistnämnda inte heller är något som gynnar verksamheten. Varumärkesskydd bör därför ses som en viktig del av företagets övergripande strategi, där god strategisk rådgivning är A och O vad gäller möjligheten att fatta välgrundade beslut.
Olika varumärkessystem, många olika valmöjligheter
Skydd för ett varumärke kan sökas via ett antal olika system – antingen nationellt (ex. Sverige, Norge, UK), inom en viss region (ex. EU, Benelux), eller internationellt (där man pekar ut specifika länder). Alla dessa olika system har sina fördelar och potentiella risker. Vissa system kan vara enklare att använda för vissa varumärken och svårare för andra, andra kan ta längre eller kortare tid, och vissa innebär en mer begränsad undersökning av potentiella hinder. Valet av system påverkar också kostnader, och en väl vald strategi kan både snabba på ansökningsprocessen, minska onödiga kostnader och öka chanserna att en ansökan går hela vägen till registrering. En varumärkesportfölj innebär oftast att man skaffar sig ett lapptäcke av olika rättigheter som ger ett så heltäckande skydd som möjligt runt om i välden.
Vilken typ av varumärke passar bäst?
Även om det idag finns en uppsjö av olika varumärkestyper (till exempel. position, 3D, färg, rörelse, hologram, m.m.) så dominerar fortfarande de två traditionella varumärkestyperna, dvs. ordmärken och figurmärken. Ett ordmärke innebär att man skyddar ett ord eller ett namn, i sin mest grundläggande beståndsdel. Ordmärket gör att man kan ändra typsnitt, färg och placering hur man vill utan att behöva söka skydd på nytt. Figurmärken å sin sida skyddar ett specifikt grafiskt utförande, vanligtvis en symbol eller logotyp, oavsett om det innehåller former, färger, text eller andra element. Där är man dock mer begränsad till det faktiska utseendet. Alla olika varumärkestyper har olika fördelar, och att välja rätt typ av varumärke är en viktig del av varje varumärkesstrategi.
Varor och tjänster sätter ramen för skyddet
När man söker varumärkesskydd måste man ange vilka varor och tjänster som man vill ha skydd för. Det är lätt hänt att dessa varuförteckningar blir antingen för breda eller för begränsade, vilket kan innebära problem inledningsvis eller längre fram i tiden. Det är därför viktigt att noggrant gå igenom och ange vilka varor och tjänster som är aktuella, eller som skulle kunna bli aktuella i framtiden, utan att ta med sådant som är onödigt.
Ledsagning genom ansökan, publicering, registrering och förnyelse
Varumärkessystemen liknar ofta varandra över hela världen, dock med många olika lokala finesser. Det är därför av stor vikt att ta hjälp av kunniga ombud i respektive land för att lotsa ett varumärke hela vägen från ansökan, genom handläggning hos myndigheten, till publicering och slutligen till registrering. Resan slutar inte heller där, utan fortsätter så länga som varumärket förnyas vart tionde år. Under alla dessa faser är det att rekommendera att ett ombud hjälper er att hantera alla olika moment på ett korrekt sätt. Vi har ett brett nätverk med ombud som kan hjälpa er att hantera era varumärken över hela världen.
Kort om Gulliksson
Vi är en advokatbyrå som erbjuder rådgivning och service inom affärsjuridik med särskild inriktning på immaterialrätt, bolagsrätt, avtal och transaktioner. Vår unika tjänstemix har lett till att vi är en av de ledande advokatbyråerna inom immaterialrätt i Sverige och en av dem som växer snabbast inom den allmänna affärsjuridiken. Vi har stor erfarenhet av att arbeta med både etablerade multinationella bolag och innovativa start-up bolag. Du kan således räkna med fullt stöd från oss om du behöver hjälp med att utveckla, skydda och kommersialisera dina viktigaste tillgångar, eller om du behöver hjälp att köpa eller sälja bolag eller att ta in pengar i en runda. Vi är förstahandsvalet för kunskapsintensiva bolag. Vi är helt enkelt det smarta bolagets advokatbyrå.

Niklas Sandell
Specialist Counsel/Advokat
+46 73 510 28 80
niklas.sandell@gulliksson.se
