Dags för semester – vad ska du tänka på som arbetsgivare? Gulliksson bistår er gärna i att hitta hållbara juridiska lösningar

Svensk sommar är något alldeles särskilt – ljusa kvällar, semesterfirare i solstolar och ett kollektivt andetag som går genom arbetslivet. Men för dig som arbetsgivare innebär sommaren inte bara glasspauser utan också praktiska utmaningar kring bemanning och få verksamheten att flyta på.

När semesterlagen infördes 1938 fick svenska arbetstagare för första gången laglig rätt till två veckors ledighet. Idag har alla rätt till minst 25 semesterdagar per år enligt semesterlagen. Av dessa har medarbetare rätt till fyra veckors sammanhängande semester under juni–augusti, om inget annat avtalats.

Detta är en viktig del av det svenska arbetslivet – både ur hälsosynpunkt och ur ett arbetsmiljöperspektiv.

Den praktiska planeringen
Arbetsgivaren är den som har det formella ansvaret att förlägga semestern även om det ska ske i samråd med arbetstagaren. Det kan även finnas hänsyn att ta till bestämmelser i kollektivavtal. Arbetsgivaren ska ta hänsyn till arbetstagarens önskemål i så stor utsträckning som det är möjligt men samtidigt se till att verksamheten fungerar under semesterperioden. Arbetstagaren har rätt att få information om beslutad semesterförläggning minst två månader i förväg.

Många vill kombinera semester med föräldraledighet, särskilt under sommaren. En arbetstagare har rätt att vara föräldraledig även under semesterperioden – så länge det anmäls i tid – ansökan om föräldraledighet ska ske minst två månader i förväg. Om ansökan skett i rätt tid har du som arbetsgivare inte rätt att neka ansökan.

Det finns även anställda som väljer att inte ta ut så mycket semester på sommaren, vilket givetvis kan underlätta för verksamheten. Viktigt att tänka på som arbetsgivare att om arbetstagaren inte tar ut semester byggs en semesterskuld upp till arbetstagaren. Om arbetstagaren har rätt till 25 semesterdagar under ett semesterår har arbetstagaren rätt att spara fem dagar. Det är dock upp till dig som arbetsgivare att se till att arbetstagaren tar ut semestern- som arbetsgivare kan du bli skadeståndsskyldig om du inte ser till att de anställda tar semester.

Vad gäller under semestern?
Syftet med semestern är att arbetstagaren ska vara ledig. Organisationen ska fungera utan arbetstagaren. Det går alltså inte att förvänta sig att en arbetstagare läser sin mail eller svarar i telefon. Det är därför viktigt att se till att det finns en plan för t.ex. hur e-post bevakas av andra eller frånvaromeddelanden är inlagda under semestern. 

När du som arbetsgivare beviljat arbetstagarna semester är den bindande. Detta innebär att varken arbetsgivaren eller arbetstagaren hur som helst kan återkalla semestern. En arbetstagare som vill återkalla sin semester måste ha giltiga skäl. Det är samtidigt praktiskt att hitta en överenskommelse som passar verksamheten.

Om du som arbetsgivare vill återkalla eller avbryta en semester måste synnerliga skäl föreligga. Det ska handla om mycket allvarliga och oförutsägbara händelser och som arbetsgivare kan du som arbetsgivare bli skyldig att ersätta kostnader som uppstår för arbetstagaren för att t.ex. avboka en inställd resa.

Om en arbetstagare blir sjuk under semestern har arbetstagaren rätt att sjukanmäla sig och spara semesterdagarna till ett senare tillfälle. Arbetstagaren måste dock sjukanmäla sig och efter sju kalenderdagar ska arbetstagaren som vanligt inkomma med läkarintyg.

Om det inte blir som du tänkt?
Nu är det hög tid för både arbetsgivare och arbetstagare att få koppla ur och koppla av. Men har du som arbetsgivare ytterligare funderingar om semester eller andra arbetsrättsliga frågor. Tveka inte att kontakta oss i arbetsrättsgruppen.

Advokatbyrån Gulliksson firar 50-årsjubileum
Ta del av glimtar och nedslag från vår resa från starten 1975 till idag!