Konsumentverket har nyligen inlett ett 50-tal tillsynsärenden mot välkända influencers och annonsörer. Bakgrunden är den utbredda förekomsten av dold reklam i sociala medier. Myndigheten markerar tydligt att det är dags att både influencers och företag tar sitt ansvar och följer de lagar och regler som gäller för marknadsföring i sociala kanaler.
Influencer marketing är idag ett etablerat och effektivt verktyg i företags kommunikationsstrategier. Formatet är personligt, engagerande och kan snabbt nå en bred målgrupp. Men den nära relationen mellan influencer och följare kan göra det svårt för konsumenterna att avgöra vad som är reklam och vad som är personligt innehåll. Detta innebär att alla som arbetar med digital marknadsföring i sociala medier måste ha god kännedom om de rättsliga krav som gäller för att säkerställa att annonseringen sker korrekt och i enlighet med gällande lagstiftning.
Att konsumenter kan identifiera om ett inlägg innehåller reklam eller inte är grundläggande för deras möjlighet att fatta ett välgrundat affärsbeslut. Enligt Marknadsföringslagen ska den så kallade genomsnittskonsumenten kunna identifiera reklam redan efter en flyktig kontakt med inlägget. Mot bakgrund av de karakteristiska dragen för sociala medier, där personliga inlägg blandas med kommersiellt innehåll, ställs därför särskilt höga krav på tydlig reklamidentifiering.
Enligt Marknadsföringslagen måste all marknadsföring vara tydligt identifierbar som reklam. Det kan göras genom att använda uttryck som ”reklam” eller ”i betalt samarbete med”. Men det är inte enbart ordvalet som spelar roll, även placering, utformning och målgrupp är faktorer som påverkar om reklamidentifieringen anses tillräcklig.
Dold reklam, som uppstår vid otillräcklig reklamidentifiering, är förbjudet enligt Marknadsföringslagen och kan leda till rättsliga konsekvenser, såsom förbud mot fortsatt marknadsföring. Ett sådant förbud kan förenas med vite, det vill säga en ekonomisk påföljd om förbudet inte efterlevs.
På Gulliksson har vi lång erfarenhet av att stödja både företag, marknadsavdelningar, byråer och influencers i frågor om digital marknadsföring och reklammärkning och bistår våra klienter både förebyggande och vid tvister. Har du frågor om influencer marketing och vad som gäller juridiskt? Tveka inte att kontakta teamet på Gulliksson.
Advokatbyrån Gulliksson firar 50-årsjubileum
Ta del av glimtar och nedslag från vår resa från starten 1975 till idag!