Vad innebär de nya patent- och marknadsdomstolarna?

Den 1 september inrättades Patent- och marknadsdomstolen samt Patent- och marknadsöverdomstolen. Två nya domstolar som berör immaterialrättsliga, marknadsföringsrättsliga och konkurrensrättsliga mål och ärenden och som därmed sedan i höstas fått en helt ny instans- och processordning.

Den svenska domstolsprövningen av immaterialrättsliga, konkurrensrättsliga och marknadsföringsrättsliga mål och ärenden var tidigare uppdelad mellan allmän domstol, allmän förvaltningsdomstol, Patentbesvärsätten och Marknadsdomstolen.

I en krönika skriven av Christina Hansson och publicerad hos Karnov Group kommenterar Gullikssons Jens Olsson, managing partner och advokat, förändringen:

”Nu får man lägga upp processtrategier på ett annat sätt. I dag är det inte möjligt att förena t.ex. en upphovsrättslig eller varumärkesrättslig tvist vid en tingsrätt, alternativt Stockholms tingsrätt om det gäller ett EU-varumärke, med en tvist om påstådd efterbildning enligt marknadsrätten. Vi har fått välja mellan att antingen stämma vid en tingsrätt eller vid MD. I vissa fall beroende på flera omständigheter, inte minst när det gäller ekonomiska konsekvenser för klienten, har vi kunnat stämma i båda dessa instanser, annars har vi fått välja den instans där man tror att man har mest framgång. Det är ju samma praktiska tvist i verkligheten för klienten, visserligen sedd ur två olika juridiska synvinklar med skilda regelverk och domstolar.”

De nya domstolarna kommer även att påverka handläggningstider och tidsmål, vilket är av stor vikt särskilt vid Patent- och marknadsdomstolen.

”Det har tagit väldigt lång tid med handläggningen i domstol vilket kan ha flera skilda orsaker, men det har även tagit lång tid att endast få en tid av Stockholms tingsrätt för huvudförhandling i patentmål.”

Jens Olsson har intervjuats av Christina Hansson, föreläsare och moderator. Läs hela krönikan, publicerad av Karnov Group, för en djupare förståelse av de förändringar som de nya domstolarna innebär.

Patent- och marknadsdomstolarna hanterar många olika sorters mål och ärenden. Några exempel är:

mål om skadestånd och vitesförbud på grund av varumärkesintrång
mål om ogiltigförklaring av patent
mål och ärenden om informationsföreläggande och intrångsundersökning enligt t. ex. upphovsrättslagen
ärenden om registrering av varumärken och beviljande av patent
immaterialrättsliga brottmål, t.ex. mål om varumärkesförfalskning
mål om otillbörlig eller vilseledande marknadsföring
mål om konkurrensskadeavgift och om förbud mot företagskoncentration

Källa: Stockholms Tingsrätt