Sverige är ett av världens mest innovationsrika länder och har för sjuttonde året i rad rankats bland de tre främsta innovationsnationerna enligt FN:s immaterialrättsorganisation WIPO. Trots det väntar många företag alltför länge med att skydda sina immateriella tillgångar (IP) – en risk som i värsta fall kan leda till att innovationer kapas, exploateras eller förlorar sitt kommersiella värde innan de ens hunnit lanseras.
Även om kännedomen om IP har ökat under det senaste decenniet, visar undersökningar att en stor del av svenskarna fortfarande inte vet vad immateriella tillgångar är. Kombinationen av hög innovationsgrad och låg IP-kunskap gör svenska företag sårbara för intrång och värdeförluster.
Svenskt Näringsliv har nyligen publicerat rapporten ”Nationella immaterialrättsstrategier – En jämförelse av strategiska satsningar runt om i världen”. Rapporten visar hur länder som Finland, Sydkorea, Singapore och Brasilien har tagit ett samlat grepp om immaterialrätten för att stärka innovation, konkurrenskraft och tillväxt. Enligt rapportens slutsatser riskerar Sverige att halka efter i det globala innovationsracet om inte immaterialrätten ges en tydligare politisk förankring och strategisk prioritet.
Vissa initiativ har redan tagits på EU-nivå, bland annat genom samordnade handlingsplaner och genom finansiellt stöd till små och medelstora företag via EUIPO:s SME-fond. I Sverige finns även nationella och regionala stöd, exempelvis genom Vinnova, Almi, science parks, inkubatorer och innovationskontor.
Under 2025 har även en arbetsgrupp inrättats inom Regeringskansliet för att samordna immaterialrättsfrågor med målet att underlätta för svenska aktörer att skydda och kommersialisera sin IP – och att höja kunskapsnivån ytterligare.
Riktningen är positiv – men det är hög tid för Sverige att växla upp för att inte halka efter. Och det är hög tid för dig som företagare att satsa mer på din IP.
IP är en strategisk resurs – inte bara en juridisk fråga
IP utgör i dag en allt större del av företags värde, men hanteras fortfarande alltför ofta som en juridisk formalitet i slutet av utvecklingsprocessen – eller inte alls. Vår erfarenhet visar att de mest framgångsrika företagen betraktar IP som en självklar del av affärsstrategin från dag ett. En genomtänkt IP-strategi stärker företagets konkurrenskraft och ökar dess attraktionskraft hos investerare.
Att bygga en effektiv IP-strategi kräver insikt, prioriteringar och långsiktighet. På Gulliksson har vi i 50 år hjälpt företag att säkra sina viktigaste tillgångar. Kontakta oss om du vill diskutera hur du kan stärka ditt IP-skydd och värdet på ditt företag.
Advokatbyrån Gulliksson firar 50-årsjubileum
Ta del av glimtar och nedslag från vår resa från starten 1975 till idag!