Ny WIPO-studie om internationellt R&D-samarbete

En nyligen publicerad studie om internationella R&D-samarbeten bidrar med ny och intressant kunskap om hur IP kan föra samman länder i olika stadier av ekonomiskt utveckling. Studien ger exempel på olika typer av forsknings- och utvecklingsområden samt illustrerar aspekter som bidrar till att dessa samarbeten lyckas över tid. Som advokatbyrå ser Advokatbyrån Gulliksson positivt på... Läs mer »

Till nyheten

Gulliksson närvarande och aktiv på JiA-dagarna vid Lunds Universitet

Under Juridiska Föreningen i Lunds arbetsmarknadsmässa för juriststudenter, JiA-dagarna, deltog Advokatbyrån Gulliksson med stor monter där vi tog emot juriststudenter från alla terminer med frågor om rollen som advokat, hur det är att arbeta på affärsjuridisk byrå och vad det innebär att ha ett utpräglat immaterial-,insolvens- och processrättsligt fokus. Vi tackar för möjligheten att träffa... Läs mer »

Till nyheten

Kravet på grafisk återgivning för registrerat varumärkesskydd – ett omdebatterat ämne!

I anslutning till att nya typer av kännetecken skapas och nyttjas har det rättsliga kravet på grafisk återgivning för att kunna erhålla skydd för kännetecken som varumärken diskuterats i allt högre utsträckning. Från det nyligen publicerade TPP (The Trans-Pacific Partnership Agreement) genom WikiLeak framkommer att även dessa parter har lyft frågan om kriteriets relevans för... Läs mer »

Till nyheten

Gullikssons Malmökontor flyttar

I slutet av 2015 står Jernhusens nya kontorshus – Glasvasen – i Södra Nyhamnen i Malmö klart dit Gullikssons och Ström & Gullikssons Malmökontor flyttar. Glasvasen, med sitt stationsnära läge, är en unik fastighet utifrån dess utformning och miljöklassning. – Våra kunder består till stor del av kunskapsintensiva och kreativa företag varför Glasvasens unika arkitektur... Läs mer »

Till nyheten

Varumärken – Harmoniserade kriterier för förväxlingsbarhet i EU

Den 2 oktober presenterade OHIM nya kriterier för bedömningen av förväxlingsbarhet mellan vissa varumärken. Den nya praxisen kommer att tillämpas av de flesta av EU:s varumärkesmyndigheter (alla utom Italien) samt dessutom av Island, Norge och Turkiet. Den nya gemensamma praxisen ligger mycket nära den som redan tillämpas av PRV. Svenska användare kommer därmed förmodligen uppleva... Läs mer »

Till nyheten

Seminarium 14/5 kring ”Konsten att bygga ett starkt varumärke & en vinnande företagskultur”

Den 14 maj ska ett seminarium hållas tillsammans med More intenz vid Lilla Torg i Malmö. För mer information se inbjudan: Välkomna! Inbjudan

Till nyheten

Advokatbyrån Gulliksson får fina omdömen av oberoende rankinginstitut

Advokatbyrån Gulliksson rankas återigen högt i den oberoende internationella juristrankningen Legal500. Legal 500 skriver nu så här om Gulliksson: ”Within Intellectual property and media, Advokatbyrån Gulliksson has ‘a good mix of young and experienced lawyers’. Mattias Malmstedt has ‘deep knowledge’, provides ‘in-depth analysis’, and is recommended for design rights matters. Jonas Gulliksson and Fredrik Engfeldt... Läs mer »

Till nyheten

Välbesökt på Trendspottingen för 2015

ABG och S&G sponsrade för femte året i rad Food & Friends trendspaning inom mat dryck, vilken presenterades den 28 augusti på Metropol Palais i Stockholm. Den före detta biografen var fylld till sista plats och de dryga 300 besökarna fick bland annat veta hur generationen som går under benämningen ”Millennials” kommer att påverka vad... Läs mer »

Till nyheten

Advokatbyrån Gulliksson topprankas av Chambers Global:

Advokatbyrån Gulliksson får även i år en toppranking inom immaterialrätt av den ledande rankingguiden i världen. Nedan följer vad som sagts om advokatbyrån i rankingen: Founding partner Jonas Gulliksson covers the full spectrum of IP matters. Sources appreciate his approach, commenting: ”He is always trying to find commercial solutions.” Hans-Anders Odh ”is great at understanding... Läs mer »

Till nyheten

Frukostseminarium den 13/2 kring ”Ett hållbart varumärke – risker och möjligheter”

Den 13 februari hålls ett frukostseminarium tillsammans med SustainableBiz på kontoret i Lund. För mer information se inbjudan! Välkomna! Inbjudan (PDF)

Till nyheten

Seminarium den 23/1 kring ”Konsten att bygga ett starkt varumärke & en vinnande företagskultur”

Den 23 januari ska ett seminarium hållas tillsammans med More intenz på kontoret i Lund. För mer information se inbjudan. Inbjudan (PDF)

Till nyheten

Exklusivt nr 2, 2013

JAKTEN PÅ VERKLIGA VÄRDEN I DEN VIRTUELLA VÄRLDEN Internetålderns frontbolag bygger i första hand på immateriella värden som know-how, varumärken, programvaror, upphovsrätter, kunddatabaser och liknande – tillgångar som kan vara mer eller mindre dolda i redovisningen och svåra att sätta en prislapp på. Ändå värderas många av dessa bolag till hisnande belopp. Bara i Europa... Läs mer »

Till nyheten